ΟΤΑΝ ΤΑ ΕΥΡΩ ΜΟΙΡΑΖΟΝΤΑΝ ΜΕ ΝΤΑΛΙΚΕΣ!
Γράφει ο Ισαάκ Διαμαντίδης
Το 2012, δηλαδή στα ...παλιά τα χρόνια, τα μετρητά των Ευρωπαίων εταίρων έφταναν στην Αθήνα με πτήσεις cargo. Σήμερα μπορούν να φτάσουν και οδικώς. Το 2012 ήταν η εποχή που οι καταθέσεις είχαν κάνει φτερά. Απότομα και μαζικά. Οι ελληνικές τράπεζες αντιμετώπιζαν έντονο πρόβλημα ρευστού, όμως τότε το ελληνικό πρόγραμμα ήταν σε πλήρη ισχύ.
Για να ικανοποιηθεί η ζήτηση για ρευστό, στήθηκε μια τιτάνια επιχείρηση από την Τράπεζα της Ελλάδος για την εξεύρεση μετρητών από άλλες κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης που είχαν περίσσευμα. Και για την τροφοδοσία του τραπεζικού συστήματος σε όλη τη χώρα ώστε να μην παρουσιαστεί έλλειψη μετρητών σε κανένα κατάστημα που θα μπορούσε να πυροδοτήσει φημολογίες για χρεοκοπία και να οδηγήσει σε bank run.
Για να γίνει αντιληπτός ο όγκος των μετρητών που χρειάστηκαν, αρκεί να αναφερθεί ότι ένα τριαξονικό φορτηγό μπορεί να μεταφέρει σε χαρτονομίσματα των 100 ευρώ μέχρι 2 δισ. ευρώ. Για τα 28 δισ. ευρώ παραπάνω μετρητά που ζήτησαν τότε οι Έλληνες καταθέτες απαιτήθηκαν 14 τέτοιες νταλίκες.Αν, μάλιστα, ληφθεί υπόψη ότι τα χρήματα που ήλθαν δεν ήταν όλα σε χαρτονομίσματα των 100 ευρώ, αλλά και των 5, 20 και 50 ευρώ (η Ελλάδα τυπώνει μόνο χαρτονομίσματα των 10 ευρώ), είναι προφανές ότι ο όγκος του φορτίου ήταν πολύ μεγαλύτερος.
Τα χρήματα ήλθαν στην ελληνική αγορά αεροπορικώς και διοχετεύθηκαν από το θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας της Ελλάδος στα υποκαταστήματα της κεντρικής τράπεζας σε όλη τη χώρα και από εκεί στις τράπεζες μέσω του δικτύου χρηματαποστολών.
Λέγεται ότι στην κορύφωση της ζήτησης υπήρχαν ως και 200 τέτοιες αποστολές ημερησίως σε όλη τη χώρα. Το κέντρο των αποστολών αυτών βρισκόταν στα καταστήματα της κεντρικής τράπεζας στις μεγάλες πόλεις, όπως Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα κ.α.
Διαβάστε ακόμα: