ΜΕΓΑΛΩΣΑΜΕ ΜΕ ΤΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΧΡΥΣΟΒΟΥΛΛΑ
Ήμουν μπροστά και σου μεταφέρω επακριβώς πως έκατσε το σκηνικό. Ένας μεγαλοαυλικός με κάθε βυζαντινή τυπικότητα πλησιάζει τον αυτοκράτορα Ιωάννη Τσιμισκή και του προτείνει να παραχωρήσει χρυσόβουλλο στον ηγούμενο της Μονής Βατοπεδίου. ''Και γιατί να του δώσουμε χρυσόβουλλο, κάνει ωραίες πίπες ο καλόγερος; Τι έχει να μου προσφέρει ο λεγάμενος;'' λέει αδιάφορα ο ηγεμόνας μ' ένα δυνατό χασμουρητό και χωρίς καν να ρίξει βλέφαρο στον αυλικό. Αναφέρω και λεπτομέρειες για να σε πείσω ότι πράγματι ήμουνα παρών στο σκηνικό.
- Μεγαλειότατε, ο ηγούμενος κάνει μαγκιόρικες προσευχές για το καλό της βασιλείας σας...
Έχει αρχίσει να βαριέται ο αυτοκράτωρ, άσε ότι τα έχει ψιλοπάρει στο κρανίο διότι θεωρεί υπαίτιο τον αυλικό που δεν του καθότανε η παρθένα θυγατέρα του. Τελικά, αφού τα έξυσε με τα δυο του χέρια ο Τσιμισκής πήγε πάσο, παρ' ό,τι καταλάβαινε πως ο τσάτσος θα είχε την προμήθειά του από τον ηγούμενο της μονής.
Γιατί, όμως, ο αυτοκράτωρ χάριζε ακίνητη περιουσία στους καλόγερους; Παράλειψη να μην αναφέρουμε και το άλλο. Ο αυτοκράτωρ δεν έκανε πάσα στους μοναχούς μονάχα χωράφια αλλά και το δικαίωμα να εισπράττουν τους φόρους το μοναστήρι από τους μαλάκες τους πιστούς. Ούτε ανέκδοτα λέμε, ούτε γράφουμε σενάρια θρησκευτικής φαντασίας. Λέμε γεγονότα. Οι ιερομόναχοι λειτουργούσαν και σα φορατζήδες.
Πονηρός ο αυτοκράτωρ. Γιατί να φτιάξω υπουργείο εφορίας και να πληρώνω εφοριακούς που θα τα αρπάνε από τους χωριάτες; Τη δουλειά θα την κάνουν οι άνθρωποι του Θεού στους οποίους πιο εύκολα θα πληρώνουν τους φόρους οι χριστιανοί. Και από την πλευρά τους οι καλόγεροι είχαν την ηθική υποχρέωση να προσεύχονται για την ευτυχία και την μακροημέρευση του ηγεμόνα. Όχι, δηλαδή, ο άλλος να σου δίνει χρυσόβουλλα κι εσύ, ο ρασοφόρος να μη ζητάει ρουσφέτι από τον Θεό για πάρτη του αυτοκράτορα.