ΜΙΑ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΜΕ ΝΕΚΡΟΥΣ ΣΕ ΦΕΡΥΜΠΩΤ

 
Η παραμονή οδηγών μέσα στα αυτοκίνητα τους, στο γκαράζ του πλοίου, απαγορεύεται ρητά από τους διεθνείς κανονισμούς. Έχει, όμως, γίνει κανόνας ακόμη και στα ταξίδια του εσωτερικού. Οι οδηγοί προτιμούν να κοιμηθούν μόνοι τους εκεί παρά να μείνουν σε μια τετράκλινη καμπίνα. Έτσι έγινε και στο γκαράζ του φέρυμπωτ Νόρμαν Ατλάντικ, με συνέπεια αρκετοί να βρουν φρικτό θάνατο πριν προλάβουν να αντιδράσουν. Συνέβη στις 28 Δεκεμβρίου το 2014, στο στενό του Οτράντο, στην Αδριατική θάλασσα, στα ιταλικά ύδατα. 

 

Δύο είναι τα λάθη που βαρύνουν το πλήρωμα. Από τη μία δεν απαγόρευσε την παραμονή των οδηγών στο γκαράζ, ούτε απέκλεισε το χώρο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ενώ από την άλλη δεν τους ειδοποίησε έγκαιρα για την πυρκαγιά.

 

Οι μαρτυρίες των διασωθέντων στις δικαστικές αρχές και οι εκτιμήσεις των ειδικών πιστοποιούν τα λάθη στη διαδικασία αντιμετώπισης της πυρκαγιάς και της οργάνωσης της εκκένωσης. Δεν λειτούργησε και το αυτόματο σύστημα πυρκαγιάς. Στην περίπτωση αυτή, δύο είναι οι ενέργειες με την ευθύνη του πληρώματος. Με τις μάνικες να σβήσει τη φωτιά και να σφραγίσει το γκαράζ με τις ειδικές πυροστεγείς πόρτες, προκειμένου να μην επεκταθεί η φωτιά στους υπόλοιπους χώρους του πλοίου. Δεν συνέβη τίποτε από τα δύο και η φωτιά πέρασε στα επάνω καταστρώματα και οι επιβάτες ένοιωσαν τη θερμότητα στις σόλες των παπουτσιών τους.

Οι επιβάτες πήραν είδηση την πυρκαγιά όταν αυτή είχε φτάσει στις καμπίνες τους. Δεν ακούστηκε συναγερμός, και δεν ενεργοποιήθηκε ούτε το προηχογραφημένο μήνυμα από τα μεγάφωνα προς τους επιβάτες για το τι πρέπει να κάνουν όταν πιάσει φωτιά και σε ποιο σημείο να συγκεντρωθούν.

 

Mε κομμένη την ανάσα οι Έλληνες καπεταναίοι παρακολουθούσαν όλη τη νύχτα τη βραδύτατη ρυμούλκηση του «Νόρμαν Ατλάντικ» στο Πρίντεζι της Ιταλίας που απείχε 50 ναυτικά μίλια αντί στην Αυλώνα της Αλβανίας, μόλις 10 μίλια. Ο κανόνας είναι σαφής .Πλοίο που φλέγεται πρέπει να ρυμουλκείται προς το πλησιέστερο λιμάνι ή την πλησιέστερη απάνεμη ακτή. Οι ιταλικές αρχές, όμως, που είχαν την ευθύνη της επιχείρησης διάσωσης είχαν και διαφορετική γνώμη.

 

Το μεγάλο ζήτημα που έθεταν οι Έλληνες ειδικοί ήταν αν οι επιβάτες θα άντεχαν δεύτερη νύχτα στο κατάστρωμα. Εξέφραζαν, μάλιστα, το φόβο η πυρκαγιά που συνέχιζε να κατακαίει το εσωτερικό του πλοίου, να προκαλούσε πρόσθετες ζημιές, ικανές να πλήξουν την ικανότητα πλεύσης του.

 

Το πλοίο ναυλώθηκε εκτάκτως από την ΑΝΕΚ κι έφυγε από την Πάτρα με 222 οχήματα- τα περισσότερα από τα οποία ήταν βυτιοφόρα- αντί για 195. Τα βαρέα αυτά οχήματα μόλις χωρούσαν και πολλοί οδηγοί διαμαρτυρήθηκαν επισημαίνοντας τον κίνδυνο να ακουμπούσαν λόγω κυματισμού στην οροφή του γκαράζ, Δεν εισακούστηκαν, όμως. Σύμφωνα με μαρτυρία οι τριβές αυτές προκάλεσαν τους σπινθήρες από τους οποίους ξεκίνησε η πυρκαγιά.

Το ανθρώπινο λάθος, η αμέλεια και ο ωχαδερφισμός. Νεκροί οδηγοί σε νταλίκες, κι άλλοι στο γκαράζ και σε εσωτερικούς χώρους του πλοίου. Νεκροί και σε αναποδογυρισμένη άκατο Ένα καράβι, χωρίς πλήρωμα στην ουσία, ταξίδευε στο άγνωστο με βάρκα την απελπισία.

 

Η περιπέτεια των επιβατών του Νόρμαν Ατλάντικ ξαναζωντάνεψε τραγικές στιγμές από την ιταλική ναυτική γκάφα κοντά στο νησί Τζίλιο της Τοσκάνης, τον Ιανουάριο του 2013. Ένας φοβερός θαλασσόλυκος, ο καπετάνιος του κρουαζιερόπλοιου COSTA CONCORDIA Φραντζέσκο Σκενίνο, αφού στούκαρε το παπόρι πάνω σε μια ξέρα, στη συνέχεια το εγκατέλειψε και πήγε ήσυχα στο σπίτι του ενώ στο ημιβυθισμένο καράβι βρίσκονταν εκατοντάδες επιβάτες. Νεκροί 32 νεκροί. Ο καπετάνιος βέβαια παραπέμφθηκε σε δίκη για ανθρωποκτονίες εξ αμελείας και εγκατάλειψη πλοίου, όμως ο σάλος για τη συμπεριφορά του επανήλθε όταν ένα ιταλικό πανεπιστήμιο τον κάλεσε να μιλήσει σε σεμινάριο ως ειδικό - για τι νομίζετε- για τη διαχείριση της κρίσης, και την ασφάλεια των ταξιδιών!

Διαβαστε ακομα:

Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΤΗΣ ΣΟΥΖΟΥΚΙ