ΤΟΣΟ ΝΕΟΣ, ΣΕ ΤΟΣΟ ΛΙΓΑ ΧΡΟΝΙΑ

 

Γιατί να μ' ενδιαφέρει αν πράγματι υπήρξε κάποιος Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Κι αν πράγματι είναι αυτός, όχι κάποιος άλλος, ο δημιουργός 38 θεατρικών του αριστουργημάτων. Εμένα μ' ενδιαφέρει το έργο του. Το οποίο, βέβαια, δεν μπορώ να το εισπράξω παρά μόνον πάνω στη σκηνή. Το θεατρικό κείμενο βρίσκει τη ψυχή του, την ποίησή του, στο σανίδι με τη διδασκαλία των ηθοποιών από τον σκηνοθέτη.

Επειδή για τη ζωή του William Shakespeare γνωστά είναι ελάχιστα, ελαχιστότατα πράγματα έχει παίξει μια ατελείωτη παραφιλολογία για τούτο το ευλογημένο από τους άγνωστους θεούς τέκνο της θεατρικής τέχνης. Γιατί να μην είναι ο ίδιος θεός; 'Οποιος δεν το βλέπει έτσι, τότε, λέω εγώ, δεν έχει ενηλικιωθεί πνευματικά. Δεν υπάρχει άλλη εξήγηση για το άτομο που τόσο νέος, σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, έγραψε ουράνιου μεγαλείου διαχρονικά πράγματα. Και όσο ακόμα υπάρχει ο άνθρωπος στη γη θα προσκυνά την αθανασία του μοναδικού Άγγλου δραματουργού.

Ο αιώνιος άνθρωπος, ως σκέψη και συμπεριφορά, μετά τις ελληνικές τραγωδίες του αρχαίου θεάτρου, καταγράφεται στις τραγωδίες, τα δράματα και τις κωμωδίες του Άγγλου Σαίξπηρ. Ποιος, ρε, θα μιλήσει για τον έρωτα, το μίσος, την εκδίκηση, την προδοσία; Όχι, βέβαια, κάποιος εκκλησιαστικός αέρα πατέρα πατριάρχης, ούτε ένας φιλόσοφος με δεδομένη αδυναμία επικοινωνίας με τις μάζες, ακόμα κι αν έχουν να πουν τις πιο σωστές κουβέντες.

Ο δραματικός ποιητής, ο θεατρικός συγγραφέας είναι αυτός που έχει την πηγαία χάρη να χαράξει με τα έργα του στην παγκόσμια μνήμη, στη παγκόσμια συλλογική συνείδηση τι είναι το ηθικό, το ανθρώπινο, το αιώνιο. Κάποιοι τίτλοι από έργα που θα παίζονται πάντα. Άμλετ και Οθέλος, Βασιληάς Ληρ και Μάκμπεθ, Ρωμαίος και Ιουλιέτα, Αντώνιος και Κλεοπάτρα, Έμπορος της Βενετίας, Ημέρωμα της Στρίγγλας, Δωδεκάτη Νύχτα.

Γεννήθηκε στην κωμόπολη Στράτφορντ του Γυορκσάιρ, εκεί που υπήρχαν σφαγεία ζώων, το 1564 κι έχει καταγραφεί η ημερομηνία βάπτισής του, όχι γέννησης του, στις 26 Απριλίου σα σήμερα. Πέθανε στις 23 Απριλίου το 1616. Δεν υπάρχει άλλος θεατράνθρωπος που να έχει μελετηθεί, σε καλλιτεχνικό, επιστημονικό, εκπαιδευτικό επίπεδο, περισσότερο από τον Σαίξπηρ.

Διαβάστε ακόμα:

Η Isabel του Κολόμβου και του Τορκεμάδα