ΚΑΖΑΝΙ ΠΟΥ ΕΒΡΑΖΕ ΤΑΛΕΝΤΑ ΤΟ ACTOR'S STUDIO
Στις ταινίες του Ελία Καζάν (φώτο) υπάρχουν κάποιες σκηνές, που κατά την ταπεινή μου γνώμη, ανέβασαν ξαφνικά και στον ουρανό το σινεμά. Δεν χρειάζεται, νομίζω, να φθάνει στην υπερβολή ο σκηνοθέτης, να ζητήσει ακραία πράγματα από τον σεναριογράφο και τον ηθοποιό. Με τη μαστοριά του κάνει ρεαλιστικό κινηματογράφο, κερδίζει με τρόπο θεμιτό τον θεατή, τον σινεφίλ. Το ότι ήταν χαφιές του μακαρθισμού ο πατριώτης δεν μειώνει την αξία του και την προσφορά του στην λεγόμενη έβδομη τέχνη.
Είχε και υψηλής κλάσεως εργαλείο, αναφέρομαι βέβαια στον Μάρλον Μπράντο, ο Ηλίας Καζαντζόγλου από την Καισάρεια της Καπαδοκίας, ο οποίος από την Κωνσταντινούπολη βρέθηκε στο Χόλυγουντ. Γεννήθηκε σα σήμερα, στις 7 Σεπτεμβρίου, το 1909 και 31 χρονών γύρισε την πρώτη του ταινία. Πήγαινε για ηθοποιός, όμως όταν είδε από κοντά άλλους ηθοποιούς, ταλαντούχους, δεν ήταν κορόιδο να αντιληφθεί ότι αν επέμενε να τους ανταγωνιστεί θα εξαφανιζόταν.
Με τον Μάρλον Μπράντο, που βγήκε από την περίφημη δραματική σχολή Actor's Studio, γύρισε το Λεωφορείον ο Πόθος, το 1951, το Βίβα Ζαπάτα, το 1952, και το Λιμάνι της Αγωνίας, το 1954.
To Actor's Studio, και ποιος μεγάλος σταρ δεν πέρασε απ' εκεί, την κιβωτό της υποκριτικής τέχνης, που δίδαξε ένα άλλο ύφος, τόσο θεατρικό, όσο κυρίως κινηματογραφικό, το έστησε ο Καζάν με τον Λη Στράσμπεργκ.
Το όνομα “Καζάν” είναι στιγματισμένο, επειδή στην Επιτροπή Αντιαμερικανικών Ενεργειών κάρφωνε τους αριστερούς, τους φιλοκομουνιστές ηθοποιούς, σκηνοθέτες, συγγραφείς. Πέθανε το 2003. Δεν βρήκε μιμητές στη ρουφιανιά, όπως στη σκηνοθεσία. Όλα τα νέα ταλέντα του Χόλυγουντ που έκαναν ταινίες όλο και κάτι πήραν απ' αυτόν.
Διαβάστε ακόμα: