Ο ΕΜΠΟΡΑΚΟΣ ΟΥΙΛΥ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΕΡΟΥ ΑΡΘΟΥΡ

 

Διάβασε τους αδελφούς Καραμαζώφ του γίγαντα Ντοστογιέφσκι και λες μια λαμπάδα στο μπόι του φώτισε μονοπάτια απερπάτιστα στη σκέψη του. Ξαναδιάβασε το βιβλίο του Ρώσου, το ξαναδιάβασε, το ξαναδιάβασε και κάθε φορά πατούσε σε κορυφές πιο υψηλές, πιο βιγλαδόρικες. Άρχισε να βλέπει πράγματα που δεν τα είχε φανταστεί. Με το ίδιο το βιβλίο κάθε φορά που το διάβαζε έκανε ασκήσεις του μυαλού του κι έδινε απαντήσεις στα ερωτήματα που του γεννιόντουσαν.

Ο Άρθουρ Μύλερ, ο εβραιοαμερικάνος συγγραφέας έγραψε πολιτικό θέατρο, όχι κομματικό, όχι στρατευμένο, όχι της «επανάστασης». Έγραψε «Ο Θάνατος του Εμποράκου», «Ήταν Όλοι τους Παιδιά μου», «Θέα από τη Γέφυρα», «Οι Μάγισσες του Σάλεμ». Έργα κλασικά από τον αριστερό, ας τον πούμε «κοινωνικό» δημιουργό.

Όποιος αναφέρεται στον Άρθουρ Μύλερ δεν παραλείπει να σημειώσει το γάμο του επί 10 χρόνια με την Μαίρυλιν Μονρώ. Από τα παράξενα της ζωής. Τι σχέση έχει μια σταρ του σινεμά, άδειο μύδι πνευματικά, μ' έναν τύπο που έμοιαζε εφοριακός, καντηλανάφτης, δάσκαλος σε χωριό, ήταν μαρξιστής και αποτελεί τη σοσιαλιστική συνείδηση του σύγχρονου αμερικάνικου θεάτρου. Ο Μύλερ γεννήθηκε στις 17 Οκτωβρίου 1915 και πέθανε το 2015, σα σήμερα 10 Φεβρουαρίου.

Κάτι προσωπικό. Δεν μπορούσα να αντέξω την τραγωδία του φουκαρά πλασιέ Ουίλυ Λόμαν στο θέατρο όταν τον έπαιζε ο μακαρίτης Θύμιος Καρακατσάνης. Ένας ρόλος, ένα έργο ο «Εμποράκος» η άλλη πλευρά της Σελήνης, η άλλη πλευρά του αμερικάνικου ονείρου.

Διαβάστε ακόμα:

Πικραμένος παιδί ο εθνικός μας ποιητής