ΛΕΝΕ ΟΤΙ ΗΤΑΝ ΚΑΙ ΠΡΟΦΗΤΗΣ
Συχαμένη φάτσα. Σκέτο φρικιό. Ικανός για όλα, άτομο που δεν ανήκει σε πατρίδα, ιδεολογία, σε καμία τέχνη, σε κανένα πολιτισμό. Σίγουρα ούτε στον ίδιον του τον εαυτό. Όταν πεθάνω, είπε, πίσω μου δεν θέλω να μείνει τίποτα. Ούτε ίχνος. Τελικά, τα κατάφερε να συζητιέται και 30 χρόνια μετά το θάνατό του ο Πάπας της ποπ αρτ, όπως όλοι συμφωνούν. Ίσως ο πλέον γνωστός Αμερικανός εικαστικός όλων των εποχών. Ο καταγωγής Σλοβάκος Andrew Warhola, Άντυ Ουώρχολ όπως πέρασε στην Ιστορία.
Δεν ξέρω γιατί αλλά πιτσιρικάς ό,τι διάβαζα γι' αυτόν, μ' ενοχλούσε. Στο Factory του, ένα εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο όπου έχει στήσει την έδρα του, τις καλλιτεχνικές κι άλλες ανησυχίες του, περνούσε κόσμος και κοσμάκης, αβάν γκαρντ και άντεργκράουντ επώνυμοι, ναρκομανείς, ομοφυλόφιλοι, φιλότεχνοι. Όλοι τον λάτρευαν. Τον αναγνώρισαν τελικά και οι περισσότεροι που τον αμφισβητούσαν. Κι εγώ, όταν είχε τρελάνει το σύμπαν με τις δημιουργίες του, τις «κατασκευές» του, αναρωτιόμουν. Τι σόι καλλιτέχνης είναι αυτός ο οποίος είπε την περιβόητη φράση «Όλοι δικαιούνται στη ζωή τους 15 λεπτά διασημότητας».
Τι ήταν ο Ουώρχολ; Ήταν... όλα! Ζωγράφος, γλύπτης, συλλέκτης, συγγραφέας, κινηματογραφιστής. Ήταν ο Andy Warhol, αυτό λες και είσαι μέσα. Με τη φωτογραφία του Έλβις Πρίσλεϋ φτιάχνει «κάτι» που μπορείς να το πεις ζωγραφική, γλυπτική, τέλος πάντων το λες ποπ αρτ και καθαρίζεις. Και με μια κονσέρβα, μια φιάλη κόκα κόλα έφτιαχνε ένα άλλο αριστουργήμα (;) αξίας εκατομμυρίων δολαρίων! Εκατοντάδες χιλιάδες «αντικείμενα» με την υπογραφή του κυκλοφορούν στις αίθουσες τέχνης. Ο απίστευτος τζίρος για το ίδρυμα Ουώρχολ.
«Είμαι ένα βαθύτατα επιφανειακό άτομο» είπε ο Άντυ Ουώρχολ που γεννήθηκε 6 Αυγούστου το 1928 στο Πίτσμπουργκ της Πενσυλβάνια και πέθανε το 1987, σα σήμερα στις 22 Φεβρουαρίου. Στο κλαρί τον έβγαλε ο τεράστιος στο είδος του Αλέξανδρος Ιόλας, που πρώτος αυτός τον ανακάλυψε.
Λένε ότι ο Ουώρχολ ήταν και προφήτης. Επειδή είχε προβλέψει το πόσο θα παρέμβει στην καθημερινότητα του μέσου ανθρώπου ο σινεμάς, η διαφήμιση, γενικά η εικόνα. Θεωρείται ότι αυτός περισσότερο από κάθε άλλον επηρέασε τη σύγχρονη τέχνη, αυτό που θεωρείται σύγχρονη τέχνη. Ο ίδιος εξ ορισμού μηδενιστής είχε πει: «Ο καλλιτέχνης φτιάχνει πράγματα που δεν τα έχει ανάγκη ο κόσμος».
Διαβάστε ακόμα: