ΣΤΑΘΗΚΕ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ

 


Είπε ότι η επιφανειακή φιλοσοφία στρέφει τον ανθρώπινο νου στην αθεία, ενώ η σε βάθος φιλοσοφία τον οδηγεί στη θρησκεία. Και ρωτάω εγώ ο μη φιλόσοφος, έστω ο επιφανειακός φιλόσοφος, σε ποια θρησκεία οδηγείται ο ανθρώπινος νους μετά από βαθειά και βαρειά φιλοσοφική σκέψη; Επειδή δεν υπάρχει μονάχα μια θρησκεία, αν δεν κάνω λάθος. Και πώς είναι δυνατόν τα πιο φωτισμένα μυαλά που γνώρισε η γη να έζησαν σε καιρούς που οι θρησκείες τους έχουν πεθάνει σήμερα!

Γράφουμε με την ευκαιρία της γέννησης σα σήμερα 22 Ιανουαρίου, το 1561, του Άγγλου σερ Francis Bacon, που δεν ήταν μόνον φιλόσοφος ονομαστός αλλά και άνθρωπος της βασιλικής αυλής, σύμβουλος και ευνοούμενος του king Ιάκωβου και καγκελάριος του. Και δικαστής που τα έπαιρνε, και γι' αυτό καταδικάστηκε.

Αυτός είναι ο άνθρωπος. Και ο σοφός, όχι απλά φιλόσοφος. Ο αποδυτηριάκιας δεν κρίνει τον συγκεκριμένο Φράνσις Μπαίηκον, αλλά τον άνθρωπο. Το ανθρώπινο είδος. Τις ανθρώπινες, τις γήινες αδυναμίες του.
Φιλόσοφος και επιστήμονας ο Μπαίηκον, μέγεθος πνευματικό, τον αναγνωρίζουν ως πρωτοπόρο, ότι άνοιξε το δρόμο στον Δαρβίνο και τον Ισαάκ Νεύτωνα. Κι όμως! Αντί να ασχοληθεί αποκλειστικά με τις αναζητήσεις του, να αναλύσει τον Αριστοτέλη και τον Πλάτωνα, ο Άγγλος αριστοκράτης καιγότανε για τα αξιώματα. Τα μεγάλα πόστα.

Γιος υπουργού της Δικαιοσύνης ήταν μέλος του κοινοβουλίου στα 23 του κιόλας, προκαλούσε το θαυμασμό για τα καλά αγγλικά του. Αφού διάβασε Έλληνες επιστήμονες έγραψε το “Νέο Όργανο” και το “Μεγάλη Απελευθέρωση”. Υποστήριξε ότι η σκέψη του Αριστοτέλη δεν βοηθάει να κατανοήσουμε τους φυσικούς νόμους και να προχωρήσουμε από την “παραγωγική” μέθοδο του Έλληνα σε μια νέα μέθοδο, την “επαγωγική”. Φιλοδοξούσε να κατακτήσει το Όλον της Γνώσεως, μέχρι που αμφισβήτησε τον Αριστοτέλη.

Πήγαινε για πολλά, για τα πολύ δύσκολα ο σερ Φράνσις Μπαίηκον. Έγραψε την “Ιστορία των Ανέμων” και την “Ιστορία της Ζωής και του Θανάτου”. Αξιοσημείωτες προσπάθειες. Πέθανε 9 Απριλίου 1626.

Διαβάστε ακόμα:

ΤΟ ΜΥΘΙΚΟ ΠΕΟΣ ΤΟΥ ΡΑΣΠΟΥΤΙΝ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΟ