ΠΑΡΑΝΟΙΚΟΣ ΠΟΛΥΓΑΜΙΚΟΣ ΙΔΥΟΦΥΗΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ

 

Υπέγραψε αριστουργήματα, τόσο στο σινεμά, όσο και παραστάσεις στο θέατρο. Στις ταινίες, άλλωστε, κυριαρχούσε η θεατρικότητα, προσωπική κινηματογραφική προσέγγιση με ύφος ατόφιο θεατρικό. Ταινίες που φώτιζαν τα σκοτάδια της ανθρώπινης ψυχής. Έχει τη σημασία του ποιος είναι ο άνθρωπος, ο Σουηδός Ίγκμαρ Μπέργκμαν. Όσο τον πλησιάζεις, όσο τον γνωρίζεις τόσο τρομάζεις για τις σκέψεις του, και τις πράξεις του. Και δίνεις μια περισσότερο ερμηνευτική εξήγηση του ενιαίου έργου του.

Μέγας δημιουργός ο Μπέργκμαν, καμία σχέση με χολυγουντιανό σκηνοθέτη, που σύμφωνα με τα γούστα του κοινού κάνει και γκαγκστερική και αισθηματική και πολιτική και τραγική και κωμική και ό,τι θες ταινία.

Λέμε “ενιαίο έργο” την κινηματογραφική παραγωγή του Μπέργκμαν διότι στην πραγματικότητα κάθε του ταινία εύκολα διακρίνεται ότι είναι δική του, λες ότι είναι κομμάτι μιας συνολικής δουλειάς. Η Έβδομη Σφραγίδα, Η Πηγή των Παρθένων, Η Σιωπή, Κραυγές και Ψίθυροι, Φθινοπωρινή Σονάτα, Φάνυ και Αλέξανδρος, το κύκνειο άσμα του το 1982. Γεννήθηκε το 1918, σα σήμερα 14 Ιουλίου, και πέθανε στα 89 του χρόνια Ιούλιο του 2007.

Κανείς δεν γνωρίζει, ίσως και ο ίδιος, πόσα παιδιά έκανε με τις πέντε, κι όχι μονάχα μ' αυτές, γυναίκες που παντρεύτηκε. Δεν υπήρχε πρωταγωνίστρια σε ταινία του ή σε θεατρική παράστασή που σκηνοθέτησε και να μην την πήδηξε. Κι όλες έχουν να λένε για τον απαίσιο χαρακτήρα του.

Ιδιοφυής. Τερατολόγος. Μοναδικός καλλιτέχνης. Προσωπικότητα διαταραγμένη ψυχικά, πνευματικά. Με μίσος και περιφρόνηση προς όλους. Εννιά φορές προτάθηκε για το Όσκαρ, δεν το πήρε ποτέ. Στα τέτοια του.


Διαβάστε ακόμα:

ΑΠΟ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΛΑΙΚΕΣ, ΜΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ...