ΑΛΗΤΩΝ ΟΝΟΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ
Να τα πούμε χοντρά, και τηλεγραφικά. Δεν κάνουμε μάθημα, ούτε παίζουμε με συνωμοσίες, που βέβαια προσφέρονται σε τέτοια γεγονότα όπως είναι ο βομβαρδισμός της Ακροπόλεως Αθηνών, το απόλυτο σημείο αναφοράς της ανθρώπινης σκέψεως και δημιουργίας. Τελειώσαμε. Όλα τα άλλα μνημεία της αρχαιότητος, όπου γης, να το πούμε έτσι πεζοδρομιακά, είναι κατώτερα, είναι Β' εθνικής.
Από τότε που η Ακρόπολη πέρασε στα χέρια των Τούρκων, για διόμισυ αιώνες, θα την πατήσουν κι άλλοι ξένοι βάρβαροι. Όπως το λέω. Βάρβαρος είναι και ο Ευρωπαίος, όχι μόνο ο εκτός Ευρώπης, όταν δεν στέκεται προσοχή στο Ναό, όταν το μετατρέπει σε φρούριο. Φλωρεντίνος είναι, Καταλανός, ο όποιος φράγκος βαρβαρικής καταγωγής.
Τρέχουμε στο χρόνο και φτάνουμε στις 26 Σεπτεμβρίου σα σήμερα, το 1687, την ημέρα που ο Βενετσιάνος αλήτης Μοροζίνι πολιορκούσε την Ακρόπολη, διοικητής στο κάστρο της ήταν ο Οθωμανός Αλή Αγάς. Είπαμε, απλή αναφορά του γεγονότος.
Το 1645 ή το 1646, δεν έχει διαπιστωθεί ακόμα, τα Προπύλαια δέχονται τεράστιο πλήγμα από έκρηξη πυρίτιδας που εκεί την κρατούσαν στην καβάτζα. Πιθανόν, δεν αποκλείεται η ζημιά να οφείλεται στην ανατίναξη λουμπάρδας, δηλαδή κανονιού, ημέρα της γιορτής του αγίου Δημητρίου. Άλλη κτηνωδία αυτή, λέω που οι βάρβαροι χριστιανοί έστηναν δικούς τους ναούς στην Ακρόπολη. Όπως το όχι χειρώτερο, τζαμί οι Τούρκο ιστην Ακρόπολη.
Το 1686 εμφανίζεται ο στρατάρχης Μοροζίνι και οι Τούρκοι, αν είναι δυνατόν, αιώνιοι ουρανοί, διαλύουν τον Ναό της Νίκης για να πάρουν υλικά οικοδομής και να σηκώσουν τείχος αμυντικό.
Το 1687 ο Παρθενών, που έχει γίνει τζαμί από την πρώτη ημέρα που πήραν την Ακρόπολη οι Τούρκοι, μετατρέπεται σε πυριτιδαποθήκη. Μια οβίδα του Μοροζίνι σκόρπισε ένα μεγάλο κομμάτι από τη γλυπτή διακόσμηση. Ο Αλή Αγάς παραδόθηκε, αλλά πολύ σύντομα ο Βενετσιάνος καριόλης την κοπάνησε επειδή φοβότανε τουρκική αντεπίθεση. Στην προσπάθεια του Μοροζίνι να αρπάξει ό,τι προλάβει από τον Παρθενώνα κάποια γλυπτά έπεσαν στο έδαφος και έγιναν θρύψαλα.
Διαβάστε ακόμα:
''ΚΛΕΦΤΗΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ'' ΕΚΑΝΕ ΣΙΝΕΜΑ ΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ