ΜΑΘΗΜΑ ΑΠΟ ΔΑΣΚΑΛΟ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟ
Είναι 187 κιλά. Χοντρός γεννήθηκε, βουβάλι μεγάλωσε, ελέφαντας έγινε. Πως και πότε να παίξει μπάλα. Έλα, όμως, ότι κόβει το μάτι του από ποδόσφαιρο. Και δεν πέφτει έξω στην κριτική του. Μιλάς μαζί του και έχεις έγκριτη και αξιόπιστη γνώμη για παίκτη, για προπονητή, για τρόπο παιχνιδιού.
Και το έμαθε το θέατρο, λένε την κακία τους για τον... κακιασμένο κριτικό. Ναι, δεν υπήρξες ποτέ ηθοποιός, ούτε βοηθός σκηνοθέτη. Έλα, όμως, που κατέχει την τέχνη της κριτικής. Και εμένα τον θεατρόφιλο δεν με πρόδωσε ποτέ. Δεν σύστησε παράσταση μάπα για αριστούργημα. Ποτέ δεν έγραψε την απρέπεια, μην γράψω άλλη λέξη, ''Να πάτε οπωσδήποτε, δεν χάνεται αυτό... ''.
Ποιο είναι το θέμα; Φοβερά πράγματα. Το θέμα είναι ότι για λόγο που δεν χρειάζεται να αναφέρω, συχνά πυκνά καταφεύγω σε σχολικά βιβλία της πρώτης μεταπολεμικής περιόδου και μ' αυτά που διαβάζει κανείς τραβάει τις τρίχες στον πωπό του. Της πέμπτης τάξεως βιβλίο, του 1952. Να, η πρώτη πρώτη αράδα του προλόγου:
Καλό μου παιδί, καλώς ήλθες στην Ε΄ τάξι. Κι όπως βλέπω, δεν είσαι μικρός, όπως είχα πληροφορηθή.
Αυτές είναι οι δυο πρώτες παράγραφοι του προλόγου από τον αγράμματο, τον αστοιχείωτο, τον εντελώς άσχετο με επικοινωνιακή γραφή και συγγραφή ''αρμόδιο'' τον οποίο είχε επιλέξει το υπουργείο παιδείας. Να, τα τέρατα που βγάζουν μάτια στις 17 λέξεις του προλόγου:
- Σε μια πρόταση, την δεύτερη, επαναλαμβάνεται δυο φορές ίδια λέξη (όπως).
- Στην πρώτη πρόταση υπάρχουν δυο ''όμοιες'' λέξεις (καλό, καλώς).
- Τρία ρήματα είναι γραμμένα δε διαφορετικό χρόνο (ήλθες, βλέπω, είχα πληροφορηθή).
- Στη δεύτερη πρόταση μέγα λάθος να τοποθετείται κόμμα μετά τις λέξεις βλέπω και μικρός, διότι το σημείο στίξεως φρενάρει το νόημα της φράσεως.
- Η δεύτερη πρόταση δεν έχει ανάγκη δυο ρήματα (βλέπω, πληροφορηθή), έκανε τη δουλειά της μ΄ ένα.
- Στη δεύτερη πρόταση κακώς χρησιμοποιείται η λέξη δεν. Γιατί ο αμαθής σχολικός συγγραφέας να απλώσει άρνηση στο παιδί τη τρυφερής ηλικίας; Να έγραφε π.χ. Τώρα που μεγάλωσες πια...
Τι να μάθει ένα παιδί από εκείνον που δεν ξέρει να γράφει, και να ομιλεί. Λεπτομέρειες όλα αυτά, ίσως πει κανείς. Όποιος το πει είναι τυφλός και γουστάρει να παραμένει στην τύφλα του.
Διαβάστε ακόμα: