ΛΕΣ ΚΑΙ ΖΩΝΤΑΝΕΨΕ ΜΙΑ ΚΑΡΥΑΤΙΔΑ
Δεν έβλεπα απέναντί μου μία διάσημη ηθοποιό, αλλά ΤΟ πρόσωπο! Ένα κεφάλι αρχαίας, αιώνιας θεάς. Με καθήλωσε. Κοκκάλωσα ολόκληρος. ΤΟ πρόσωπο Ελληνίδας. Της γυναίκας της Μεσογείου. Ξεκάθαρο και αυστηρό. Έντονες γραμμές, λιτές που τόσο εύκολα πιάνουν και μεταδίδουν κάθε συναίσθημα, πόνου, πόθου, λύπης, κατανόησης, συμπόνιας.
Αρχές δεκαετίας '60. Τελείωσε μια συναυλία του Μίκη Θεοδωράκη στην Κοκκινιά, και αποχωρούσε μια μεγάλη παρέα από ανθρώπους της αριστεράς. Δίπλα σε ποιητές και στελέχη του ΚΚΕ, τότε της ΕΔΑ δέσποζε η φιγούρα της Ειρήνης Παππά. Ένα άγαλμα βημάτιζε. Η αύρα του προσώπου της ενεργούσε, παρήγαγε ηλεκτρισμό και με κεραυνοβολούσε. Ήταν στιγμή που την κρατάω μέχρι σήμερα.
Πέρασαν τα χρόνια, δεκαετίες, και κάπου διάβασα τι έγραψε ο Αλέκος Σακελλάριος όταν για πρώτη φορά, μαθήτρια εκείνη της δραματικής σχολής, την είδε να περπατάει στην πλατεία Συντάγματος:
«Ένα πανέμορφο πλάσμα! Μ' ένα απλό μακρύ φόρεμα, όλο πτυχώσεις, που κινιόταν με μεγαλοπρέπεια και απλότητα συνάμα. Σα να ζωντάνεψε μια Καρυάτιδα».
Ειρήνη Παππά. Η κυρά-Φροσύνη στα Γιάννενα και η Μπουμπουλίνα του 1821, ήταν στο ελληνικό σινεμά. Η χήρα στον Αλέξη Ζορμπά του Κακογιάννη και η σύζυγος του Γρηγόρη Λαμπράκη στο «Ζ» του Γαβρά. Η αγωνίστρια Μαρία στα Κανόνια του Ναβαρόνε, μία από τις δεκάδες(!) ξένες κινηματογραφικές παραγωγές στις οποίες έλαβε μέρος. Η διεθνής Ελληνίδα σταρ, πιο σωστά αντιστάρ. Πρωταγωνίστρια στις κινηματογραφικές μεταφορές τραγωδιών του αρχαίου θεάτρου. Αντιγόνη και Ηλέκτρα, Ιφιγένεια και Τρωάδες.
Από πιτσιρίκα η Ειρήνη Λελέκου έκανε τις πρώτες επαφές της με το χορό και το τραγούδι. Στο θέατρο ευτύχησε να έχει δασκάλους γίγαντες της τέχνης. Γεννήθηκε στο Χιλιομόδι Κορινθίας στις 3 Σεπτεμβρίου, «επισήμως» το 1929, ανεπισήμως το 1926, που είναι το ακριβές. Παντρεύτηκε στα 18 της τον συγγραφέα Άλκη Παππά, ένας γάμος που δεν κράτησε.