ΚΕΦΑΛΑΣ Ο ΛΑΟΣ, Ο ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ ΜΟΝΟ ΣΤΟ... ΟΝΟΜΑ

 

Είναι αξία. Και περιμένεις να του πει μπράβο ο λεχρίτης. Ο άξεστος. Ο αστοιχείωτος. Δεν πα' να είναι η υπεραξία. Ο μοναδικός. Ο κορυφαίος. Για τον αγράμματο είναι αδιάφορος. Αντιληπτό γιατί. Έχει αδυναμία να τον εκτιμήσει, ούτε είναι σε θέση να νοιώσει πως του προσφέρει κάτι ο καλλιτέχνης. Επειδή ο τίποτας γεννήθηκε και θα πεθάνει τίποτας.

Μέγας εικαστικός ο τεράστιος Θεόφιλος, αξίζει να τον πεις και “λαϊκό ζωγράφο”. Και στο χωριό του στη Μυτιλήνη, και στο Βόλο που αργότερα εγκαταστάθηκε, τον κοροϊδεύανε. Έλα, μωρέ, ένας μπογιατζής είναι, και παριστάνει τον ζωγράφο.

Είπαμε. Ο κόσμος προχώρησε από κάποιους, όχι από τον πολτό. Άσε τους αφελείς, αλλά και τους βαρεμένους ιδεολόγους, για να δικαιολογήσουν το κούνημα του μυαλού τους, υμνούν και τραγουδούν το μεγαλείο των λαών. Των κοπαδιών που δεν έχουν τίποτα άλλο στη σκέψη παρά μόνο πώς θα τραφούν με χορταράκι, κι αυτό δεν είναι σε θέση να το βρουν μόνοι τους. Χρειάζονται την καθοδήγηση του ποιμενάρχη και την προστασία του μαντρόσκυλου.

 

Κεφάλας ήταν το επίθετο του Μυτιληνιού Θεόφιλου, κι έτσι έγινε γνωστός, μάλιστα παγκόσμια διότι έτυχε να σταυρωθεί η ζωή του με δύο ανθρώπους. Του κτηματία Κοντού στην ιδιαίτερη πατρίδα του και του κριτικού τέχνης Ελευθεριάδη. Ο πρώτος κατάλαβε το ταλέντο του Θεόφιλου και τον βοηθούσε οικονομικά, ο δεύτερος, μόνιμος κάτοικος του Παρισιού, τον καθιέρωσε διεθνώς.

Στο χωριό του ζωγράφου, στην οικία Κοντού, υπάρχει το “Μουσείο Θεόφιλου”. Πέθανε σα σήμερα 24 Μαρτίου το 1934, παραμονή του Ευαγγελισμού, και ένα χρόνο μετά το θάνατό του εκτέθηκαν έργα του στο Λούβρο. Στον καιρό του έβλεπαν τα έργα του Θεόφιλου οι συγχωριανοί του στη Βαρειά, αλλά και αργότερα στο Πήλιο του Βόλου, και ξύνανε τις τρίχες τους.

 

Έτσι συμβαίνει. Μεγάλος καλλιτέχνης, άφησε πίσω του αριστουργήματα κι όταν ζούσε “μπογιάτιζε” τοίχους σε σπίτια και μαγαζιά για ένα πιάτο φαγητό. Δεν είναι γνωστό πότε γεννήθηκε, γύρω στο 1870, από πατέρα τσαγκάρη και μάνα κόρη αγιογράφου.

Δεν κατάλαβα ποτέ γιατί ο Θεόφιλος έμεινε στην Ιστορία ως “λαϊκός ζωγράφος”, όταν ο λαός ποτέ δεν τον αντιμετώπισε ως καλλιτέχνη.

Διαβαστε ακομα:

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΑΤΗΣΕ ΣΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ..., ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΠΟΙΟ ΗΤΑΝ;