ΑΠΟ ΤΗ ΜΙΑ Ο ΠΑΠΑΤΖΗΣ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΤΑ ΚΟΡΟΙΔΑ

 
γράφει ο φωστήρας
 
Σκεφτόμουν το αυτοκτονικό Brexit και το αναπόφευκτο στραπάτσο της αγγλικής οικονομίας αλλά και κοινωνίας και θυμήθηκα όλους τους καραγκιόζηδες που εμφανίστηκαν στο προσκήνιο της πολιτικής σκηνής του Ηνωμένου Βασιλείου τα τελευταία χρόνια. Οι οποίοι, αφού έκαναν τα σκατά  απόσκατα, άφησαν και το τιμόνι και την έκαναν με ελαφρά πηδηματάκια λίγο πριν τον γκρεμό. Χαρακτηρίστηκαν όλοι τους «λαϊκιστές». Και την ακούμε αυτή την λέξη συνεχώς τα τελευταία χρόνια, χωρίς να έχουμε – είμαι σίγουρος – μία ξεκάθαρη εντύπωση για το σόι πράγμα είναι αυτός ο «λαϊκισμός». 

Μπορείτε να δώσετε το δικό σας ορισμό στην έννοια αυτή; Πως την αντιλαμβάνεστε; Σημειώνω, ως γνήσιος νεοπλατωνικός, ότι είμαι κάθετα αντίθετος στους ορισμούς. Αυτά είναι αριστοτελικές εμμονές. Επειδή όμως η επαγωγική σκέψη πρέπει να έχει κάποια αφετηρία, ας επιχειρήσουμε μία προσέγγιση. Και μιας και μιλούσαμε για Αγγλία, το λεξικό του Cambridge ορίζει το λαϊκισμό ως «πολιτική ιδέα και δράση που στοχεύει στην αντιπροσώπευση των επιθυμιών και των αναγκών του απλού λαού». Τι είναι πάλι τούτο; Πως σας φαίνεται; Θα συμφωνούσε ο Αριστοτέλης; Εσείς συμφωνείτε; Κάπως αόριστο και νεφελώδες δεν σας ακούγεται; Ας πούμε: «Πολιτική ιδέα και δράση». Υποκείμενο;

Κι έπειτα αυτό το «που στοχεύει στην αντιπροσώπευση των επιθυμιών και των αναγκών του απλού λαού», πολύ ύποπτο μου ακούγεται. Διότι αφήνεται τελείως μετέωρο το αν το τελικό πρόσημο είναι θετικό ή αρνητικό.

Ή μήπως ανάλογα με τον λαϊκιστή, αλλάζει και το πρόσημο;

Διότι, κάτι τέτοια έλεγε ο θεωρητικός θεμελιωτής του λαϊκισμού, Αργεντίνος μαρξιστής φιλόσοφος – λέμε τώρα - Ερνέστο Λακλάου, δάσκαλος του Γιάνη με ένα νι στο Λονδίνο και ιδεολογικός καθοδηγητής του ΣΥΡΙΖΑ στην Ελλάδα και των Podemos στην Ισπανία. Τον έχετε ακουστά; Μάλλον όχι.

Δίδασκε, που λέτε, ο εν λόγω, ως τακτικός καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Έσσεξ, στην Αγγλία, ότι ο λαϊκισμός ως έννοια δεν έχει a priori θετικό ή αρνητικό πρόσημο, αλλά αξιολογείται στην πορεία (sic). Ξεκαθάριζε όμως ότι  ο αριστερός λαϊκισμός   είναι a priori θετικός ενώ ο δεξιός είναι a priori αρνητικός.

Και παράδειγμα για αρνητικό δεξιό λαϊκισμό  έφερνε τη δικτατορία του Περόν την Αργεντινή. Ενώ ο λαϊκισμός στις υπόλοιπες κόκκινες δικτατορίες σε μπανανίες της Λατινικής Αμερικής, όπως των τσαβίστας στην Βενεζουέλα και του Μοράλες στην Γουατεμάλα, δεν του ξίνιζε. Εκεί είναι μια χαρά καμωμένος. Ωχ, μάνα μου. Τέτοια ακούγανε και οι δικοί μας τσαβίστας και η Ελλάδα υπήρξε η ΜΟΝΑΔΙΚΗ χώρα του Δυτικού κόσμου με ΚΛΕΙΣΤΕΣ τράπεζες στην πολιτική και οικονομική ιστορία των τελευταίων 500 ετών.

Επειδή, όμως, σήμερα με έπιασαν τα σωκρατικά μου δαιμόνια,  επιθυμώ να καταθέσω και τη δική μου ερμηνεία:  Λαϊκισμός, λοιπόν, είναι να λες στους μα@@κες αυτό που θέλουν ν’ ακούσουν. Ορισμένο και σαφές.  Ξεκάθαρο το δίπολο. Από την μία είναι ο παπατζής και από την άλλη οι μα@@κες. Οι οποίοι, ως ενδημικό φαινόμενο, ευδοκιμούν παντού και πάντα σε κάθε κοινωνία.  Όπως και οι παπατζήδες. Να λες, ας πούμε, ότι θα βαράς τα νταούλια και οι αγορές θα χορεύουν. Και οι ντόπιοι μα@@κες, όχι μόνο να το χαύουν αμάσητο, αλλά να το ρίχνουν και στο καλαματιανό. 
 
Κι ένα τελευταίο ερώτημα : Ποιος φταίει τελικά; Ο παπατζής ή οι μα@@κες;
Διαβαστε ακομα:

ΟΤΑΝ ΤΗΝ ΚΑΝΕΙ Ο ΕΡΝΤΟΓΑΝ ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΝΑΙ... ΕΚΠΛΗΞΗ